SPONSORZY GŁÓWNI

Logo Krakow_apla_C_rgb.jpg
energa-logo-podstawowe-inwersja.jpg

Sponsorzy

ZHGBoleslaw.jpg
Krakodlew.jpg
Scandterm.jpg
Majsterklim.jpg
wodociagi.jpg
FerroKrak.jpg
SISprodukcja.jpg
Irmar.jpg
KMPO.jpg
Rosa.jpg
MPEC.jpg
Mazur.jpg
kbs.jpg
mpk.jpg

Partnerzy

medialni

Logo_SN.png
Logo2LŻ.jpg

Speedway Wanda
Kraków 2019

  • Speedway Wanda Facebook
  • Speedway Wanda Twitter
  • Speedway Wanda Instagram
  • Speedway Wanda TV

Historia sportu żużlowego w Krakowie sięga lat trzydziestych. W 1930 roku zawodnicy Krakowskiego Klubu Motocyklowego uczestniczyli w zawodach dirttrackowych organizowanych w Mysłowicach. Także w 1930 roku zostały rozegrane pierwsze zawody w Krakowie – turniej na betonowym torze Cracovii wygrał Czesław Gembala. Zawodnik swój największy sukces odniósł na torze w Mysłowicach 7 sierpnia 1932 roku – zdobywając 3. miejsce w klasie ponad 500 ccm, na dystansie 6400 metrów.

Po wojnie w roku 1950 – 8 października, na stadionie Wisły Kraków rozegrano Finał IMP. Mistrzem Polski został Józef Olejniczak z Unii Leszno, a siódme miejsce zajął przyszły zawodnik Wandy, Tadeusz Fijałkowski.

W roku 1956 powstaje sekcja żużlowa przy oddziale PZM – AMK Nowa Huta i startuje przez dwa sezony w II i III lidze. W latach 1958-1960 w rozgrywkach ligowych występują dwa krakowskie kluby – Wanda i Cracovia. Wanda bardzo szybko awansuje najpierw do II ligi, a w sezonie 1960 odnosi największy sukces w historii klubu, awansując do ekstraklasy. Niestety tylko przez jeden sezon Wanda gościła na pierwszoligowych torach. Drużyna dysponująca słabszym sprzętem od rywali, mimo ambitnej postawy, wygrała tylko jedno spotkanie i zajęła ostatnie miejsce. Po spadku z ekstraklasy, krakowianie jeżdżą w II lidze jeszcze przez trzy sezony. Trudna sytuacja finansowa spowodowała ze zespól zostaje wycofany po siedmiu kolejkach sezonu 1965. W pierwszym powojennym okresie istnienia krakowskiego żużla, w barwach Wandy startowali miedzy innymi: Tadeusz i Jan Fijałkowscy, Bogdan Jaroszewicz, Wacław Andrzejewski, Robert Nawrocki, Adam Stach, Wiktor Waloszek, Tadeusz Sucharski, Kazimierz Gawlik, Tadeusz Korecki, Maciej Korus. Okres istnienia „pierwszej” Wandy to oprócz zawodów ligowych, liczne zawody towarzyskie, a także mecze międzypaństwowe. Ostatnim rekordzistą toru był Mistrz Świata Peter Craven.

 

Reaktywacja sekcji i powrót Wandy na żużlowe tory nastąpił po 28 latach przerwy, w roku 1993. Zespól złożony z zawodników pozyskanych z Tarnowa, Świętochłowic, Częstochowy i Krosna, wzmocniony Michailem Starostinem zajął w debiucie 7 miejsce. Najlepszy występ w nowej historii sekcji Wanda zanotowała w sezonie 1995, zajmując 6 miejsce. Sezon 1997 zapoczątkował bardzo trudny okres w historii reaktywowanej sekcji. Trudności finansowe, spadająca frekwencja, problemy ze zdobyciem stabilnego wsparcia dla drużyny odbijały się w znaczący sposób na wynikach osiąganych na torze. Następne lata to okres na przemian gorszej i lepszej sytuacji sekcji i klubu. Dwukrotnie na torze w Nowej Hucie odbył się półfinał IMP. W 1999 roku Wanda zajęła ostatnie miejsce w lidze, a 23.05.1999 roku, Siergiej Darkin ustanowił nowy rekord krakowskiego toru – 69,6 sek. Na skutek reorganizacji rozgrywek w roku 2000 Wanda startuje w II lidze, będącej trzecim stopniem rozgrywek. Nieznaczna poprawa nastąpiła w roku 2002. Drużyna mająca w składzie m.in. Eugeniusza Skupienia, Tomasza Łukaszewicza, Norberta Magosiego i Macieja Borneckiego, „odbiła się od dna” i wygrywając trzy spotkania, zajęła przedostatnie miejsce w II lidze. Sezon 2003 to pierwszy z trzech ostatnich akordów w historii „drugiej Wandy”. Po pięciu rozegranych kolejkach z powodu bardzo złej sytuacji finansowej, podjęta została decyzja o wycofaniu drużyny z II ligi. W 2004 roku taką samą decyzję podjęto po zasadniczej części rozgrywek, natomiast w 2005, zespół został wycofany po 7 kolejce. W roku 2006 drużyna nie została zgłoszona do rozgrywek. Sekcja nie została rozwiązana, działała w mocno ograniczonym składzie i podejmowała próby reaktywacji. Była to m.in. nie do końca udana współpraca z jedną z częstochowskich firm – jej efektem było kilka treningów – „żużlowych wtorków” oraz rozegrany 17 sierpnia 2008 roku turniej żużlowców amatorów – pod nazwą „Żużlowy Piknik”. Zwycięzcą tych zawodów został Szymon Kowolik (Świętochłowice).

Przypadająca na rok 2009, okrągła sześćdziesiąta rocznica powstania Nowej Huty, była szansą na odbicie się od dna i znakomitą okazją do przypomnienia o istnieniu i historii sportu żużlowego w Krakowie. Powstał pomysł, aby wśród wielu imprez i uroczystości rocznicowych, które odbywały się na terenie miasta, znalazły się także zawody żużlowe. Turniej indywidualny reklamowany później pod hasłem „Wielki speedway wraca do Krakowa” został wpisany w program obchodów. Aby znajdujący się w nie najlepszym stanie stadion Wandy nadawał się do przeprowadzenia zawodów, dzięki finansowemu wsparciu z budżetu miasta, przeprowadzona została jego znaczna modernizacja. Turniej „60 lat Nowej Huty” był środkiem do promocji żużla, okazją do zainteresowania mieszkańców Krakowa tym widowiskowym sportem. Dzięki współpracy nawiązanej z Krzysztofem Cegielskim, miał on bardzo mocną obsadę (na liście startowej znaleźli się m.in. Tomasz Gollob, Emil Sajfutdinow, Ryan Sullivan), która wraz z darmowym wejściem na stadion sprawiły, że w dniu 23 sierpnia 2009 roku stadion zapełnił się w całości. Pierwszy krok został wykonany – kolejne miały zapewnić start krakowian w II lidze w sezonie 2010. Ze względu na brak możliwości zgłoszenia drużyny w ramach KS Wanda, w dniu 25 października 2009 roku, odbyło się zebranie założycielskie nowego klubu – Speedway Wanda. Prezesem został będący od września 2008 roku szefem sekcji żużlowej – Paweł Sadzikowski. Jednocześnie prowadzone działania związane z rejestracja stowarzyszenia w sądzie, zgłoszeniem nowego klubu do PZM, oraz pozyskiwaniem zawodników, były prowadzone w bardzo szybkim tempie. Ich efektem było przyjęcie Speedway Wandy w poczet członków rzeczywistych Polskiego Związku Motorowego, otrzymanie licencji na starty w II lidze w sezonie 2010 oraz podpisanie kontraktów z zawodnikami. Mecze odbywały się na torze KS Wanda, wynajmowanym na zawody i treningi przez nowy klub.

Skład jaki skompletował beniaminek nie rzucał na kolana, ale pozwalał na ostrożny optymizm i wiarę w sukces. Znaczącego wsparcia w zakresie doboru kadry udzielił dobry duch Speedway Wandy, Krzysztof Cegielski. Nową drużynę w większości stworzyli zawodnicy za wschodniej granicy – Siemen Własow – świetny sezon 2009, młodzieżowy mistrz Rosji U19 – Andriej Kudriaszow, wicemistrz świata na lodzie – Danił Iwanow oraz Władimir Dubinin. Skład uzupełniali Czesi – doświadczony Adrian Rymel i młody Hynek Stichauer. Polacy – liczący na odbudowę formy Roman Chromik i Patryk Pawlaszczyk, nieobliczalny Grzegorz Stróżyk oraz juniorzy – zielonogórzanin Janusz Baniak oraz trzeci w składzie rybniczanin – Bartosz Szymura. Speedway Wanda uplasowała się ostatecznie na 8. miejscu, z dorobkiem 8 punktów. Poza ligowymi występami, należy wspomnieć o starcie krakowian w Drużynowych Młodzieżowych Mistrzostwach Polski. Drużyna w składzie : Bartosz Szymura, Janusz Baniak i Mariusz Konsek, dotarła do półfinału zajmując piąte miejsce co jak na drugoligową „czerwoną latarnię” było sporym sukcesem. Zamknięcie sezonu stanowił II turniej o Puchar Prezydenta Miasta Krakowa, a jego zwycięzcą został, ustanowiwszy w 5. biegu nowy rekord toru, Janusz Kołodziej.

Po kilkuletnich występach w II lidze, sezon 2014 okazał się kluczowy dla dalszego funkcjonowania klubu. W sezonie zasadniczym Speedway Wanda Instal Kraków zajęła drugie miejsce i awansowała do fazy Play-Off. W półfinałach krakowianie dwa razy pokonali KSM Krosno i stało się jasne, że o awans będą walczyć z liderem rundy zasadniczej - Ostrovią. W pierwszym meczu w Krakowie gospodarze wygrali aż 54:36 i z optymizmem jechali na rewanż do Ostrowa. Mecz jednak przebiegł w atmosferze skandalu - po 6. wyścigu na ostrowskim stadionie zgasło światło. Gospodarze tłumaczyli się awarią, prace trwały godzinę, jednak nie udało się odjechać spotkania. W powtórzonym drugim meczu Ostrovia wygrała 61:28 i to ona awansowała do I ligi. GKSŻ zaprosił jednak krakowski klub do udziału w I lidze w związku z wygaśnięciem licencji klubom z Gdańska i Częstochowy. Klub skorzystał z propozycji i od sezonu 2015 występował na zapleczu Ekstraligi, aż do spadku w 2018 roku.

Wyniki ze wszystkich sezonów krakowskich klubów żużlowych:

  • 1956: AMK 8. miejsce w II lidze w grupie „południe”. Spadek do III ligi.

  • 1957: AMK 1. miejsce w III lidze w grupie „południe”. Awans do II ligi.

  • 1958: Wanda: 2. miejsce w III lidze. Awans do II ligi; Cracovia: 10. miejsce w III lidze.

  • 1959: Wanda: 4. miejsce w II lidze; Cracovia: 1. miejsce w III lidze. Awans do II ligi.

  • 1960: Wanda: 1. miejsce w II lidze w grupie „wschód”. Awans do I ligi; Cracovia: 5. miejsce w II lidze w grupie „wschód”.

  • 1961: 8. miejsce w I lidze. Spadek do II ligi.

  • 1962: 6. miejsce w II lidze.

  • 1963: 10. miejsce w II lidze.

  • 1964: 6. miejsce w II lidze.

  • 1965: 10. miejsce w II lidze.

  • 1993: Reaktywacja. 7. miejsce w II lidze.

  • 1994: 8. miejsce w II lidze.

  • 1995: 6. miejsce w II lidze.

  • 1996: 7. miejsce w II lidze.

  • 1997: 11. miejsce w II lidze.

  • 1998: 11. miejsce w II lidze.

  • 1999: 13. miejsce w II lidze. Spadek do nowej II ligi.

  • 2000: 7. miejsce w II lidze.

  • 2001: 7. miejsce w II lidze.

  • 2002: 6. miejsce w II lidze.

  • 2003: 6. miejsce w II lidze.

  • 2004: 7. miejsce w II lidze.

  • 2005: 7. miejsce w II lidze.

  • 2010: Reaktywacja. SWK 8. miejsce w II lidze

  • 2011: SWK 5. miejsce w II lidze

  • 2012: SWK 5. miejsce w II lidze

  • 2013: SWK 2. miejsce w II lidze

  • 2014: SWK 2. miejsce w II lidze. Zaproszenie do I ligi.

  • 2015: SWK  5. miejsce w I lidze.

  • 2016: SWK  7. miejsce w I lidze.

  • 2017: SWK 6. miejsce w I lidze.

  • 2018: SWK 8. miejsce w I lidze. Spadek do II ligi.

  • 2019: SWK

HISTORIA